Dersin Adı | Ostomi ve Yara Bakım Hemşireliği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 572 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin, fekal ve/veya üriner diversiyon açılan, fistülü bulunan, kronik yarası olan bireylerin hemşirelik bakımını öğrenmesi amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; Stoma ameliyatı endikasyonlarını, stoma ameliyatı öncesi ve sonrası hemşirelik bakımını, kronik yara tipleri ve kronik yaraların bakımını içerir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş, gastro-intestinal ve genito-üriner sistemin anatomi ve fizyolojisi | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 33-59, 163-203 |
2 | Stoma Endikasyonları (konjenital, kazanılmış, enfeksiyonla ilişkili, metabolic, neoplastic ve travmatik) | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 63-155 |
3 | Stoma açılacak bireye uygulanacak tanılama prosedürleri (endoskopik, laparoskopik, radyografik ve cerrahi) ve tedavi yöntemleri | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 63-155 |
4 | Anatomi ve Prosedüre göre stoma çeşitleri | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 80-97, 187-202 |
5 | Stoma ameliyatı öncesi hemşirelik bakımı; -stoma bölgesinin işaretlenmesi, bağırsak hazırlığı ve eğitim | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 207-235 |
6 | Stoma ameliyatı sonrası hemşirelik bakımı; -stoma bakımı, kolostomi irrigasyonu, fistül bakımı, taburculuk eğitimi | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 240-259 |
7 | Pediyatrik stomalar | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 263-303 |
8 | ARA SINAV | |
9 | Stomalı bireylerde görülen komplikasyonlar ve yönetimi | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 308-334 |
10 | Kronik yaraların tanımlanması ve değerlendirilmesi -deri anatomi ve fizyolojisi -yara iyileşme süreci -yara değerlendirilmesi | Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 40-108 |
11 | Kronik yara tipleri; -arteriyel ve venöz ülserler -diyabetik ayak -basınç yaraları | Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 123-225 |
12 | Yara Pansumanları; -Aktif ve Pasif yara kapama malzemeleri -Yara temizleme solüsyonları | Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 270-360 |
13 | Kronik yarası olan hastada taburculuk planlaması ve Evde bakım | Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 564-584 |
14 | Dünyada ve Türkiye’de Stoma ve Yara Bakım Hemşireliği’nin durumu ve eğitimi. Stoma ve Yara bakım hemşiresinin yasal ve Etik Sorumlulukları | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 3-29 |
15 | Dersin Genel Tekrarı | |
16 | Final |
Ders Kitabı | 1.Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby 2.Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | 1 | 10 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 3 | 30 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 2 | 10 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 7 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 2 | 30 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 7 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 2 | 10 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 166 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2 | Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur. | X | ||||
3 | Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır. | X | ||||
4 | Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır. | X | ||||
5 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir. | X | ||||
6 | Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler, | X | ||||
7 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. | X | ||||
8 | Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür. | X | ||||
9 | Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. | X | ||||
10 | Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür. | |||||
11 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur. | |||||
12 | Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür. | X | ||||
13 | Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest